Allmänna villkor

(English Below)

All betalning på Kayakstore.se sker via Klarna, PayPal, Kortbetalning eller via Swish.

  • Kortbetalning med Stripe (Visa, MasterCard, American Express)
  • Swish (betala med Swish-appen i din mobiltelefon) Det kommer upp information vid utcheckningen. (Vårt swishnummer: 123 546 87 56)
  • Betalning via PayPal (Visa, MasterCard, American Express, Discover eller med innestående medel på PayPal-konto)

Du väljer ditt betalsätt när du slutför ditt köp i kassan. Alla priser på Kayakstore.se är inklusive 25% moms.

Betala med bank- eller kreditkort

Du betalar säkert med bank- eller kreditkort med 3D Secure. All information skickas givetvis krypterad till din bank vilket är industri-bankstandard för säkra e-handelstransaktioner. Du kan betala med de vanligaste bankkorten Visa, MasterCard eller American Express. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort.

Betala med faktura

Vill du betala med faktura? Vi erbjuder faktura via Klarna eller om du vill dela upp betalningen så väljer du det i utcheckningen.

Företagskund

Handlar du som företag? Maila oss isåfall så kan vi lösa en order och faktura efter sedvanlig kreditprövning. Observera att för företag gäller separata köpevillkor. Se nedan.

Räntefri avbetalning med Wasa Kredit

Vi samarbetar med Wasa Kredit som erbjuder förmånliga räntefria avbetalningar för köp upp till 150'000 SEK. Välj 6, 12 eller 24 Månader. Kontakta oss för mer information. Vill du göra en ansökan? Följ denna länk: 
Wasa Kredit Länk - Kayakstore.se

Betala med Swish

Swish är en mobil betaltjänst som används mellan privatpersoner och från privatpersoner till anslutna företag, föreningar och organisationer. Du som privatperson kan ladda ned deras app helt kostnadsfritt. Välj sedan Swish i kassan, skriv in ditt telefonnummer och verifiera betalningen via appen - hur enkelt och snabbt som helst! Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar via Swish. Kayakstore.se har Swishnummer: 123 546 87 56

Betala via PayPal

Vi erbjuder även betalning via PayPal, och du behöver inte ha ett PayPal-konto för att kunna betala. Använd Visa, MasterCard, Discover, American Express eller innestående pengar på ditt PayPal-konto. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar via PayPal.

Betala via Bankgiro

Vill du göra en manuell order så kan du betala till vårt bankgiro. Kontakta oss för att få underlag på order och betalningsinformation.
Vi har bankgironummer: 5320-0432

Reklamationer 

  • Om du stöter på problem med din produkt eller om den har gått sönder, behöver du inte vara orolig. Använd vår reklamationstjänst som du hittar här för att enkelt hantera din reklamation. Vi samarbetar med ReclaimIt för att göra processen så smidig som möjligt. Fyll bara i ditt order- eller kvittonummer samt din e-postadress i det tillhandahållna formuläret. Beskriv därefter problemet och bifoga relevanta bilder på skadan i formuläret. Vi tar hand om resten!
  • Notera att processen för reklamation kan variera beroende på typen av vara och skadan. Oftast är det våra leverantörer som bestämmer om produkten kan reklameras. Därför behöver vi få den skadade varan skickad till oss så att vi kan vidarebefordra den till leverantören för bedömning. Bearbetningstiden för reklamationer varierar från 1 till 4 veckor, men vi strävar alltid efter att lösa ärendet så snabbt som möjligt.
  • För reklamationsärenden kommer Kayakstore att skicka en retursedel till dig, så att du kan returnera den skadade varan.

Reklamation vid Transportskador

  • Om en produkt från Kayakstore.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till fraktbolaget och även direkt meddela oss på hello@kayakstore.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar.
  • Anmäls inte detta så kan skadan ej kopplats till frakttillfället och ansvaret hamnar hos dig som kund att åtgärda felet. Ingen kompensation eller ersättning kan då betalas ut.
  • Spara alla produkter och emballage så att fraktbolaget kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Kayakstore.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsställe eller chauffören att dokumentera den. Det är ditt ansvar att dokumentera godset när du tar emot det, kvittera inget gods förens du kan få lägga en kommentar / fotografera skadorna.

Garanti 

Vi tillämpar och följer konsumentköplagen. Det innebär att alla varor som säljs via Kayakstore.se eller på plats av oss har minst 2 års produktgaranti. Garantin gäller mot fabrikationsfel och inte handhavande fel eller slitage. Observera att skador såsom fukt eller vatten i elektroniska produkter eller batterier ej täcks av garantin och det är upp till användaren att installera och se över sina produkter så de ej utsätts för fukt eller vatten. 

Ångerrätt

  • På Kayakstore.se har du alltid 14 dagars ångerrätt, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Om du önskar utnyttja din ångerrätt måste du registrera detta i vår returportal inom 14 dagar från det att du mottog varan. När du har registrerat din retur kommer vi att skicka en returfraktsedel till dig via mail, som du använder för att returnera produkten till oss. Observera att returfraktkostnaden betalas av dig som kund.
  • För mindre paket är kostnaden för returfrakten 99kr och för större skrymmande paket tar vi ut en avgift på 399kr.
  • För frakter som tagits upp på offert, på begäran av kund, exempelvis kajaker eller elmotorer så är kunden ansvarig för att bekosta returfrakten vid ångerrätt. Kayakstore.se kan vid detta tillfälle agera bokare av frakt men kostnaden dras av från köpesbeloppet innan återbetalning, denna summa kan skilja sig från gång till gång och Kayakstore kommer meddela denna kostnad innan en bokning genomförs.
  • Vänligen notera att returer som skickas med PostNord Mypack eller andra fraktsätt som kräver upphämtning hos ombud inte kommer att hämtas ut. Kayakstore.se ersätter inte returporto för försändelser som levereras till ombud.
  • Varan skall vara i nyskick och skickas tillbaka i originalförpackning, med tillhörande emballage. Vi ansvarar inte för varan under leveransen. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. När vi mottagit varan får du tillbaka dina pengar inom 7-10 arbetsdagar.
  • Ångerrätten kan inte utövas genom att underlåta att hämta ut ett paket. Om ett paket inte hämtas ut, debiteras en hanteringsavgift. Ångerrätten gäller inte heller om du inte är på plats för att ta emot en leverans vid avtalad tid. I sådana fall debiteras du en avgift motsvarande den kostnad fraktföretaget tar ut. Vid outlöst paket från ombud debiteras kunden för returfrakt samt en hanteringsavgift. Avgiften är 395 kr för mindre beställningar och 495 kr för beställningar som överstiger 5000 kr brutto. För skrymmande gods tillkommer en avgift på 595 kr.

    Det är kundens ansvar att tillhandahålla korrekta uppgifter vid beställning, inklusive korrekt e-postadress, telefonnummer och leveransadress. Kayakstore förbehåller sig rätten att debitera kunden 99 kr för manuell hantering om dessa uppgifter måste ändras, förutsatt att kunden inte meddelat ändringen i god tid. Denna avgift är utöver fraktkostnaden.

Undantag från ångerrätt och öppet köp

Vissa produkter undantas från ångerrätt och öppet köp. Detta gäller abonnemangsprodukter och digitala licenser där köparen uttryckligen samtyckt till att leverans påbörjas och därmed accepterat att ångerrätt inte föreligger. För öppet köp undantas produkter med lagringsmedia, såsom sjökort och minneskort, om förpackningen har brutits. Förbrukningsartiklar, såsom rengöringsprodukter, lim, smörjmedel, oljor och liknande, är inte berättigade till öppet köp om förpackningen är bruten. Smartklockor och pulsband omfattas till viss del av undantag från ångerrätt och öppet köp. Om plomberingen på dessa produkter har brutits upphör ångerrätten att gälla. Däremot gäller både öppet köp och ångerrätt om originalförpackningen är i nyskick och plomberingen är obruten. För företag gäller att specialbeställda produkter utanför ordinarie sortiment inte omfattas av öppet köp.

Undantag från ångerrätten gäller för personligt anpassade produkter eller varor där förseglingen har brutits och som inte kan återlämnas. Exempel på detta inkluderar måttanpassade torrdräkter eller liknande varor. Produkter som har modifierats efter kundens specifika önskemål, som installation av elkomponenter eller andra tillbehör på kajak eller båt, är också undantagna. Även specialdesignade nätverks- och elsystem framtagna på kundens begäran omfattas inte av ångerrätten.

Presentkort är också undantagna från ångerrätten. Vid specialbeställningar eller beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Detta kan exempelvis omfatta kajaker i specifika modeller eller färger som inte ingår i standardsortimentet och som har beställts och fraktats hem på kundens begäran.

Värdeminskning och använda produkter

Om du som konsument utövar din ångerrätt eller öppet köp inom 14 dagar, förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag för eventuell värdeminskning innan återbetalning sker. Detta gäller om produkten har använts mer än vad som är nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion. Värdeminskningen fastställs genom att jämföra produktens värde vid retur med dess ursprungliga värde vid köpet. Värdeminskning kan exempelvis appliceras om originalemballaget är skadat eller inte är i ursprungligt skick, vilket medför att produkten måste säljas som "refurbished". För att undvika avdrag och erhålla full återbetalning vid utövande av ångerrätten, rekommenderar vi att produkten returneras i oförändrat skick, i originalförpackning och med alla tillhörande delar och tillbehör.

Kampanjgaranti 

Kayakstore erbjuder en prisgaranti på kampanjprodukter inom en period av 14 dagar från inköpsdatumet. Om priset på en produkt som köpts från oss reduceras inom angiven tidsram, är kunden berättigad till en återbetalning av prisskillnaden. Återbetalningen utfärdas i form av ett garantikvitto motsvarande prisskillnaden, vilket är giltigt för användning inom ett år från utfärdandedatumet. Denna garanti gäller endast för centrala kampanjer, och övriga köpvillkor måste vara fullt uppfyllda. Det går inte heller att kombinera kampanjgarantin med andra rabatter och erbjudanden. Kampanjgarantin erbjuds endast till svenska kunder som valt att handla i SEK. Differenser i valutaväxlingar kompenseras inte och ersätts ej.

Bytesrätt

Kunden har möjlighet att begära byte av produkter inom 30 dagar från att produkten mottagits, förutsatt att meddelande om detta ges inom samma tidsram. För att vara berättigad till byte bör produkten vara oanvänd, i nyskick och returneras i dess originalförpackning. Vänligen kontakta vår kundtjänst för detaljerade instruktioner om retur. Vid kontakten bör även information om den önskade ersättningsprodukten tillhandahållas och hanteras därefter. Kunden ansvarar för returfraktkostnaderna vid byte av produkten. Om ingen lämplig ersättningsprodukt hittas tillhandahålls istället ett tillgodokvitto. Vid byte skickar vi den nya produkten utan extra kostnad för frakt.

Cookies 

Kayakstore.se innehåller cookies. En cookie är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två kategorier av cookies. Den ena kategorins sparar en fil permanent på din dator. Den andra kategorin av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner. 

Personuppgifter & GDPR

Vi på Kayakstore.se  (Explr Sweden AB) värnar om den personliga integriteten hos alla våra kunder, företag och andra personer vi har kontakt med. Därför eftersträvar vi alltid en hög nivå av skydd för de personuppgifter som anförtros oss.

Våren 2018 började en ny EU-förordning gälla i Sverige och övriga EU-länder. Den kallas GDPR (General Data Protection Regulation) och ersatte den dåvarande personuppgiftslagen. Som en följd av detta tog vi fram en ny integritetspolicy för användning av Kayakstore.se. Vi har lagt in en funktion där du som kund kan välja att hantera dina uppgifter som är sparade hos oss. Detta innebär i praktiken att du som kund har full tillgång till alla våra sparade uppgifter om dig och du har rätten att få detta raderat när du vill. 

Force Majeure 

Explr Sweden AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. 

Tvist 

Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Äganderätt

Äganderätten till samtligt gods bibehålls av säljaren fram till dess att fullständig betalning har mottagits.

Payment and Delivery Options Outside Sweden

We offer Credit Card payments by Stripe or payment trough PayPal on Kayakstore.se

If you would like to order manually, that will work just fine. Just call us or send us an email and we will help you with your order.

We have frequent customers from Germany, Denmark, Finland, Norway and other European Countries. We have experience in shipping and preparing orders for kayaks all over the northern parts of Europe. Shipping in Scandinavia usually ends up in the range of 300-400 Euros + VAT. For accessory and electronic orders the shipment rates is around 20-30 Euros. We can ship all over Europe, just let us know where you want to your order and we can help you manually!

Feel free to contact us if you are interested in buying a kayak or accessories. 

If you order a spike or paddle with lengths above 1,3 meters we will contact you about arranging for a special shipment. This will then be invoiced before it's shipped. 

Returns

If you need to return a product, if you are situated outside Sweden, you are responsible for arranging shipment back to us. You are responsible for the shipment until it arrives at our warehouse again. The product need to be in mint condition, and not been used and the return need to be done within 30 days of purchase. For any questions, please contact us. We will not accept any returns without prior notice through email that a return is expected.

Kontaktuppgifter / Contact

  • Kayakstore Sweden (Explr Sweden AB)
  • Låsbomsgatan 27
  • 58941 Linköping
  • Hello@kayakstore.se
  • +46 13-13 28 08
  • SE559172657401