BLACK MONTH – Galna rabatter på hundratals produkter →
BLACK MONTH – Galna rabatter på hundratals produkter →

FAQ

Vanliga frågor

Vilka öppettider gäller hos Kayakstore?

Hos oss på kayakstore.se ges du möjligheten att utforska Sveriges största utbud av fiskeutrustning och kajaker, med ett av landets bästa sortiment av högkvalitativa varumärken inom branschen, dygnet runt. Kayakstore.se är öppet 24/7.

Önskar du besöka oss i vår fysiska butik EXPLR på Låsbomsgatan 27 i Linköping är öppettiderna 10-17 varje vardag, med reservation för avvikelser om öppettider under vissa helgdagar. Under våra öppettider finns vi tillgängliga för att på plats ta emot och guida dig i vår omfattande butik på 700m2, fullproppat med utrustning och prylar!

Hur kan jag kontakta kayakstore.se?

Vi på kayakstore.se är ett litet och sammansvetsat gäng med en stor passion för kajakfiske och friluftsliv. Vi använder själva produkterna som vi säljer, vilket resulterat i god sakkunskap och erfarenhet.

Vi har ett enormt engagemang i att erbjuda dig som kund den absolut bästa servicen, såväl online som i vår fysiska butik. Vill du kontakta oss kan du välja följande tillvägagångssätt:

  • Besök vår EXPLR-butik på Låsbomsgatan 27, Linköping. Öppet vardagar 10-17.
  • Ring till oss på tel: 013-132808
  • Skicka ett mail till oss på hello@kayakstore.se
  • Skriv till oss direkt i vår Kayakstore-chatt
Hur gör jag om jag vill handla som företag?

Om du vill handla som företag och bli företagskund är du välkommen att kontakta oss på mail: hello@kayakstore.se. Därifrån ser vi till att lösa en order och faktura åt dig, efter sedvanlig kreditprövning. Observera att för företag gäller separata köpevillkor.

Jag vill besöka EXPLR - var hittar jag er?

Vad roligt att du vill besöka oss! Vår fysiska butik, EXPLR, hittar du på Låsbomsgatan 27 i Hackefors utanför Linköping. Vår imponerande butik sträcker sig till över 700 kvadratmeter och är fylld till bristningsgränsen med outdoor, marin och fiskeprylar. Här får du möjlighet att personligen utforska vårt omfattande sortiment på riktigt.

Frakt & leverans

När får jag min leverans?

De flesta varor som beställs hos oss levereras inom 2-5 arbetsdagar efter genomfört köp. Vi gör alltid vårt absolut bästa för att packa och skicka iväg din order snarast möjligt. Så snart vi packat och skickat iväg din order med postbudet får du en leveransbekräftelse skickad till dig på mail, med all information om din order.

Vi på Kayakstore kan dock inte garantera någon exakt leveranstid, utan denna ska ses som en preliminär uppgift. Alla uppgifter om leveranstider avser arbetsdagar, om inget annat anges - det vill säga leveranstiden inkluderar inte helger eller officiella helgdagar.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse ser vi till att meddela dig detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till dig som kund gällande leveransförseningar.

Erbjuder kayakstore.se fri frakt?

För vissa ordrar erbjuder vi fri frakt. För att fri frakt ska gälla på din order måste du beställa varor för en summa på över 500 SEK. Notera att fri frakt endast kan appliceras på normalstora paket. Kajaker, elmotorer, paddlar, grundvattensankare och andra produkter som överstiger 120 cm i längd är undantagna för fri frakt. Våra fraktvillkor.

Erbjuder ni leverans till andra länder / Do you ship to other countries?

Vi levererar främst inom Sverige, men skulle du önska leverans av en eller flera varor till ett annat land kan vi i de flesta fall lösa det på ett smidigt sätt. Du är välkommen att kontakta oss om du önskar beställa en leverans till ett land utanför Sverige. Vi kan utan problem lösa leverans till andra länder över hela Europa.

När du kontaktat oss kan vi ge dig information om detta är möjligt och vad det skulle kosta. Meddela oss vilken eller vilka varor det gäller och till vilken adress du vill att din order ska levereras, så återkommer vi så fort vi kan med prisuppgifter för frakten.

//

We have frequent customers from Denmark, Finland, Norway and other European Countries. We have experience in shipping and preparing orders for kayaks all over the northern parts of Europe, with smooth deliveries.

Shipping in Scandinavia usually ends up in the range of 200-300 Euros + VAT. For accessory and electronic orders the shipment rate is around 20-30 Euros. We can ship all over Europe! Just let us know where you want your order delivered, and we can help you manually.

Feel free to contact us if you are interested in buying a kayak or accessories with delivery to another country (outside of Sweden).

Med vilket fraktbolag skickas min order?

Vi skickar våra produkter med det leveranssätt och det fraktbolag som är lämpligast för dig och din order. I de flesta fall skickar vi våra leveranser med DHL, men det kan variera från en order till en annan. Kontakta oss om du har några frågor om Kayakstore leveranser, eller läs våra kompletta villkor för leverans här.

Jag vill beställa en kajak - hur kan den levereras?

För leverans av kajaker kan vi i vissa fall ordna hemleverans. Det för leveranser som är upp till 4h från Linköping. Vi kör regelbundet Linköping - Sundsvall - Örebro med omnejd och erbjuder då förmånliga fraktkostnader för leveranser som är högst 10 mins resa från våra rutter.

Beställer du en kajak och inte har möjlighet att själv hämta den vid vår butik i Linköping är du välkommen att ringa oss så kan vi planera för en leverans av din kajak.

Vi kan även skicka kajaker inom hela Sverige med DHL. En sådan leverans brukar landa på cirka 1500 SEK inom södra och centrala Sverige, och på cirka 3000 SEK till Norra Sverige. Att vi till exempel kör kajaken till Sundsvall skulle dock bli mycket billigare än detta - kan detta vara ett alternativ, att ni möter upp oss i Sundsvall eller liknande ort, kan ni kontakta oss så tar vi fram en offert på leverans.

Vad kostar frakten för leverans av kajak och andra stora gods inom Sverige?

Om du vill köpa en kajak hos oss, eller annan vara av liknande storlek och omfattning, och inte har möjlighet att själv hämta upp den på plats hos oss kan vi i de flesta fall lösa leverans till önskad stad/ ort. Det beroende på var i Sverige du bor och vilken kajak, kanot eller annat stort gods du vill få hem.

Värt att nämna är att frakten för en sådan leverans brukar landa på mellan 2000-3000 SEK - priset varierar beroende på var i Sverige leveransen ska skickas, vilket fraktbolag som finns tillgängligt samt vilket gods det gäller. Kontakta oss för att få exakt information och detaljer angående fraktkostnader vid leverans av kajak.

Jag har lagt en order hos er men inte fått något spårningsnummer, varför?

När du har lagt en order hos oss på kayakstore.se kan du inom kort förvänta dig att få ett mail med en komplett orderbekräftelse. I detta mail finns dock inget spårningsnummer eller spårningslänk.

Så snart vi har packat och skickat iväg din order - det tar vanligtvis mellan 2-4 dagar från det att beställningen görs - från vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail om att ditt paket är skickat. Det är i detta mail som du finner all information om leveransen, inkluderat spårningsnummer och annat du behöver för att kunna följa försändelsen.

Varan jag vill beställa finns inte i lager - vad innebär det?

Om en vara inte finns i lager kan längre leveranstid förekomma, ibland mellan 2-4 veckor. Vid försenad leverans på grund av sådana omständigheter informerar vi dig snarast möjligt efter lagd beställning. Du kan då alltid avbryta din beställning kostnadsfritt. Här kan du läsa mer om våra villkor för frakt & leverans.

Varan jag vill köpa står som slutsåld - kan ni beställa hem den?

Om den vara du vill köpa hos oss står som "slutsåld" på kayakstore.se innebär det med största sannolikhet att den är slut hos oss och inte finns tillgänglig på lagret. Det kan dock vara så att varan finns tillgänglig hos oss, bara att vi inte haft möjlighet att uppdatera lagersaldot.

Oavsett hur situationen ser ut kan vi i de flesta fall beställa hem den vara du önskar köpa, så att du kan lägga en order. För det krävs dock att vår leverantör har varan tillgänglig. Önskar du beställa en vara som är "slutsåld" - kontakta oss och beskriv dina önskemål så gör vi vårt bästa för att lösa det.

Vad innebär att en vara "återfinns och skickas från leverantörens centrallager"?

En del av de varor och produkter som vi erbjuder i vårt sortiment, som vissa kajaker, båtar, kanoter, elektroniska enheter och större gods, återfinns endast hos våra leverantörers centrallager. Det innebär alltså att vi inte har dessa produkter hemma tillgängliga för omgående leverans.

Det är självklart fullt möjligt att beställa en sådan vara. Den enda skillnaden är att leveranstiden förlängs lite extra i och med att vi först måste beställa varan från leverantören, för att därefter få hem den och skicka iväg den till dig. I vissa fall kan leveransen bokas direkt från leverantören till dig, men oavsett blir leveranstiden längre.

Skulle du beställa en sådan vara och det inte tydligt framkommer i text eller annan information på produktsidan kommer vi så snart som möjligt meddela dig om situationen och förväntad leveranstid. Värt att notera är att det inte alltid är möjligt att ge ut exakt beräknad leveranstid - ibland uppstår saker som förskjuter leveranstiden ytterligare.

Upphämtning av varor

Inom hur många dagar från beställning måste jag hämta upp min vara?

Det beror lite på vilken typ av vara eller produkt du beställt. Men vi brukar säga att vi önskar att du hämtar ut din vara på plats hos oss inom 7-14 dagar från det att du beställt den.

Har du beställt en mindre produkt som inte tar så mycket plats på vårt lager kan vi vara mer flexibla med upphämtningstid. Om det däremot gäller större varor och gods, som till exempel en kajak, gäller upphämtning inom högst 7 dagar.

Skulle det visa sig att du av någon anledning fått förhinder och inte har möjlighet att hämta ut ditt paket hos oss inom angiven tidsram får du gärna kontakta oss så snart som möjligt, så ser vi till att hitta en bra lösning.

Jag har valt upphämtning i butik - när kan jag hämta mitt paket?

Om du har valt upphämtning i butik innebär det att du själv måste komma förbi hos oss på Låsbomsgatan 27 och fysiskt hämta ut den/ de varor du beställt, små som stora. Du kommer att få ett bekfräftelsemail skickat till dig så snart paketet finns tillgängligt för dig att hämta ut, med all information du kan tänkas behöva.

Så snart du fått denna upphämtningsbekräftelse är du varmt välkommen in till oss i butiken, där vi hjälper dig med upphämtning av de beställda varorna. Vid ytterligare frågor är det bara att du hör av dig till oss!

Jag har beställt en vara för upphämtning i butik - kan min kompis hämta ut det?

Har du beställt ett paket för upphämtning hos oss på plats i butiken ser vi helst att det är du själv som hämtar ut beställningen. Det för att säkerställa att ditt paket hamnar i rätt händer, utan onödiga risker och missförstånd.

Om det däremot skulle vara så att du av någon anledning inte kan hämta ut dig paket på egen hand går det att lösa genom att du skickar en annan person för upphämtning hos oss. För att vi ska godkänna denna typ av utlämning måste du dock upplysa oss om att det är så upphämtningen ska ske i god tid innan.

För det behöver vi även få information om den person som ska hämta ditt paket istället för dig, samt kunna identifiera personen på plats genom någon form av legitimation. Ring, maila eller skriv till oss i chatten om du önskar att upphämtning av din vara görs av någon annan än du själv, så ser vi till att lösa det!

Måste jag ha legitimation med mig för att kunna hämta ut mitt paket?

Ja, för att kunna hämta ut ditt paket på plats hos oss krävs det att du har med dig någon slags legitimation som gör att du kan styrka din identitet. Det för att säkerställa att paketet hamnar i rätt händer. Giltig legitimation är till exempel ett körkort eller pass.

Returer & reklamation

Hur gör jag för att reklamera en vara?

Om du stöter på problem med din produkt eller om den har gått sönder, behöver du inte vara orolig. Använd vår reklamationstjänst som du hittar här för att enkelt hantera din reklamation. Vi samarbetar med ReclaimIt för att göra processen så smidig som möjligt. Fyll bara i ditt order- eller kvittonummer samt din e-postadress i det tillhandahållna formuläret. Beskriv därefter problemet och bifoga relevanta bilder på skadan i formuläret. Vi tar hand om resten!

När du registrerat din reklamation hos oss skickar vi på Kayakstore en retursedel till dig, så att du sen kan skicka tillbaka den skadade varan till oss. Hanteringstiden för reklamationer ligger på mellan 1-4 veckor, men vi gör självklart vårt bästa för att försöka lösa det så fort som möjligt. 

OBS! Observera att beroende på vilken typ av vara och skada det gäller så åtgärdas reklamationsärendet på olika sätt. Vid de flesta fall är det våra leverantörer som avgör vad som går under reklamation - vi måste få hit den skadade varan för att sedan kunna skicka den vidare till leverantören.

Här kan du läsa mer detaljerad information och exakta villkor för reklamation hos kayakstore.se.

Jag vill reklamera en vara på grund av transportskada - hur gör jag?

Om en produkt från kayakstore.se skadas under transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, ska du göra följande:

  • anmäla skadan omgående till fraktbolaget
  • meddela oss på hello@kayakstore.se om skadan som uppkommit

En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar.

Anmäls inte detta så kan skadan ej kopplas till frakttillfället - ansvaret om att åtgärda felet hamnar då hos dig som kund. Ingen kompensation eller ersättning kan i ett sådant fall betalas ut.

Här kan du läsa mer detaljerad information om vad som gäller vid reklamation av vara på grund av transportskada.

Vad kostar det att göra en retur?

För mindre paket (under 3kg) är kostnaden för returfrakten 99kr. För större skrymmande paket tar vi ut en avgift på 399kr om du vill göra en retur av varan. Det högre beloppet för retur avser paket som har en volymvikt på över 5kg.

Värt att nämna är att för frakter som tagits upp på offert på begäran av dig som kund, som exempelvis kajaker eller elmotorer, är du som kund ansvarig för att bekosta returfrakten vid ångerrätt.

Vi på Kayakstore kan vid detta tillfälle agera bokare av frakt, men kostnaden för frakten dras av från köpbeloppet innan återbetalning. Denna summa kan skilja sig från gång till gång - vi kommer meddela denna kostnad innan en bokning av retur genomförs.

Hur länge gäller öppet köp?

Du har alltid14 dagars ångerrätt (öppet köp) på Kayakstore.se i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Vill du nyttja ångerrätten behöver du kontakta oss och meddela att du vill ångra ditt köp inom 14 dagar, räknat från dagen du tagit emot varan. Returfrakten betalas av dig som kund, och du kommer att få instruktioner av oss hur du går tillväga när du har meddelat att du vill ångra köpet. 

Vilka villkor gäller för bytesrätt?

Du som kund har möjlighet att begära byte av produkter inom 30 dagar från det att produkten mottagits, förutsatt att vi blivit meddelade om detta inom samma tidsram. För att vara berättigad till byte bör produkten vara oanvänd, i nyskick och returneras i dess originalförpackning. Kontakta vår kundtjänst för detaljerade instruktioner om byten.

Du kan kontakta vår kundtjänst på följande sätt:

  • tel: 013-132808
  • mail: hello@kayakstore.se.
  • chatt direkt på hemsidan
Hur gör jag en retur hos kayakstore.se?

På Kayakstore.se har du alltid 14 dagars ångerrätt, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Om du önskar utnyttja din ångerrätt måste du registrera detta ivår returportal inom 14 dagar från det att du mottog varan. När du har registrerat din retur kommer vi att skicka en returfraktsedel till dig via mail, som du använder för att returnera produkten till oss. Observera att returfraktkostnaden betalas av dig som kund.

Tänk på att för att du ska kunna ångra ditt köp och göra en retur så ska varan vara i nyskick och skickas tillbaka i sin originalförpackning, med tillhörande emballage. Vi ansvarar inte för varan under leveransen.

Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet förlorar du ångerrätten. Kayakstore kan ej acceptera returer som skickas via ombud eller returer vi ej blivit informerade om innan.

Jag har inte fått någon returfraktsedel - hur gör jag?

Vi skickar med en retursedel med varje beställning, som du kan använda om du vill returnera någon/ några varor. Om det skulle vara så att du blivit av med din retursedel kan du enkelt ladda ned en ny här, som du själv skriver ut och fyller i. 

När får jag tillbaka mina pengar efter en retur?

När vi mottagit den returnerade varan får du tillbaka dina pengar till ditt konto inom 7 arbetsdagar. Här kan du läsa mer detaljerad information och exakta villkor rörande reklamation och returer hos kayakstore.se.

Betalning

Vilka betalningsalternativ kan jag välja?

All betalning hos oss på kayakstore.se sker via Klarna, PayPal, Kortbetalning eller Swish. Du kan även välja att betala via bankgiro. Du väljer ditt betalsätt när du slutför ditt köp i kassan.

  • Kortbetalning med Stripe (Visa, MasterCard, American Express)
  • Swish (betala med Swish-appen i din mobiltelefon). Swishnummer: 123 546 87 56
  • Betalning via PayPal (Visa, MasterCard, American Express, Discover, eller med innestående medel på PayPal-konto)
  • Bankgironummer: 5320-0432 (kontakta oss för denna typ av betalning).

Alla priser på Kayakstore.se är inklusive 25% moms.

Betala med bank- eller kreditkort
Hos oss betalar du säkert med bank- eller kreditkort med 3D Secure. All information skickas givetvis krypterad till din bank (industri-bankstandard) för säkra e-handelstransaktioner. Du kan betala med de vanligaste bankkorten, så som Visa, MasterCard eller American Express. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort.

Swish
Swish är en mobil betaltjänst som används mellan privatpersoner, samt från privatpersoner till anslutna företag, föreningar och organisationer. Du som privatperson kan ladda ned deras app helt kostnadsfritt. För att betala med Swish hos oss väljer du Swish i kassan, skriver in ditt telefonnummer och verifierar betalningen via appen. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar via Swish. 
Kayakstore.se Swishnummer: 123 546 87 56

Betala via PayPal
Vi erbjuder även betalning via PayPal, och du behöver inte ha ett PayPal-konto för att kunna betala. Använd Visa, MasterCard, Discover, American Express eller innestående pengar på ditt PayPal-konto. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar via PayPal.

Betala via Bankgiro
Vill du göra en manuell order kan du betala till vårt bankgiro. Kontakta oss för att få underlag på din order samt betalningsinformation.
Vi har bankgironummer: 5320-0432

Kan jag betala på faktura?

Hos oss på kayakstore.se kan du betala på faktura via Klarna. Vill du dela upp betalningen kan du även välja att göra det i samband med utcheckningen. Har du några frågor eller funderingar kring våra betalningslaternativ och villkor för betalning - tveka inte på att kontakta oss!

Kan jag betala genom avbetalning?

Hos oss på Kayakstore kan du välja räntefri avbetalning som betalningsalternativ. Det tack vare att vi samarbetar med Wasa Kredit, som erbjuder förmånliga räntefria avbetalningar för köp upp till 150 000 SEK. Välj 6, 12 eller 24 Månader.

Kontakta oss för mer information. Vill du göra en ansökan? Följ denna länk: 
Wasa Kredit Länk - Kayakstore.se

Jag vill skjuta upp min betalning - hur gör jag?

Om du vill skjuta upp din betalning, till exempel på grund av att varan förväntas levereras senare än tänkt, kan du välja att "betala senare" direkt i Klarna appen. Detta förutsatt av att du valt Klarna som betalningsmetod. I appen kan du då välja hur länge du vill skjuta på betalningen, till en mindre kostnad.

Notera att vi på Kayakstore inte erbjuder uppskjutning av betalningar, utan betalning ska genomföras direkt i samband med ditt köp. Skulle något uppstå längs vägen som leder till att du vill ångra ditt köp och få pengarna tillbaka löser vi det, men där gäller andra villkor - se mer under "återbetalning".

Återbetalning

Jag ångrar min order och önskar få pengarna tillbaka. Hur gör jag?

Om du har lagt en order hos oss och ångrar ditt köp måste du kontakta oss omgående, det då med en skälig anledning till varför köpet ska avbrytas. Självklart hjälper vi dig att lösa ärendet, men det är inte alltid möjligt för oss att genomföra på studs.

Om vi redan har skickat iväg din order med postbud är det inte längre vi som ansvarar för varan och dess leverans till dig. Då kan vi inte heller avbryta köpet. Istället får du vänta till du får hem varan och därefter göra en komplett retur till oss - kontakta oss för mer information villkor för returer och återbetalning.

Om vi däremot bara förberett och packat din order, men ännu inte fått iväg det med postbudet, kan vi i regel hantera ångrade köp direkt. Så länge du kontaktar oss och beskriver din situation ser vi till att hjälpa dig, så vi kan lösa det på smidigast sätt. Så snart vi hanterat ärendet kommer pengarna att återbetalas till dig.

Min beställda vara finns inte i lager och jag vill makulera köpet. Hur gör jag?

Ibland händer det att vi har varor på hemsidan som står som tillgängliga att beställa, trots att de egentligen inte finns tillgängliga hos. I vissa fall finns de inte heller tillgängliga hos vår leverantör, och därmed inte för oss att beställa hem.

Målsättningen är såklart att detta inte ska vara möjligt, och att vi om det inträffar ska meddela dig så snart som möjligt om att den vara du vill beställa inte finns. Många gånger finns den hos vår leverantör, men då med lång leveranstid vilket fördröjer ditt köp.

Har denna situation uppstått är det fullt förståeligt att du vill makulera ditt köp. Kontakta oss med information om din order, eller meddela oss så snart du blir varse om situationen att ordern ska makuleras. Vi löser ärendet direkt och återbetalar pengarna till dig, utan att du behöver göra något (undantag gäller om du betalat med Swish).